گزیده فرهنگ و هنر

ساخت وبلاگ

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع «اکران فیلم‌های نوروزی» با حضور کارشناسان امیرعباس صباغ و سید سعید هاشم‌زاده و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد.

 

فروش بالای «من سالوادور نیستم» و ذائقه مخاطب

در بخش ابتدایی برنامه، خلاصه‌ای از فیلم «من سالوادور نیستم» و اکران این اثر بیان کرد و گفت: در اکران فیلم‌های سال 94 شاهد یک بی‌برنامه‌گی بودیم که من سالوادور نیستم نیز شامل آن شد و با تاخیر در اکران مواجه گردید و در نهایت توانست اکران نوروزی را به خود اختصاص دهد. فیلم، داستان شخصی به نام ناصر است که توسط یکی از آژانس‌های هواپیمایی توسط همسر و فرزندش به سفر برزیل می‌رود و یک دختر برزیلی او را با نامزدش اشتباه می‌گیرد و بعد یک داستان تکراری را می‌بینیم. فروش این فیلم از یک میلیارد رد شده و این نشان می‌دهد مخاطب همچنان فیلم طنز را دوست دارد اما قبل از هرچیز، شخصیت اصلی باید دچار دست و پا چلفتگی‌ای می‌بود که فیلم را خنده‌دار و بامزه کند که در آن نیست.

 

قصه‌گویی هومن سیدی در «خشم و هیاهو»

وی در ادامه، در رابطه با دیدگاه خود درباره فیلم «خشم و هیاهو» اظهار داشت: از دیدن این فیلم خیلی خوشحال شدم، هومن سیدی در میان آثارش بیشترین قصه را در این اثر می‌گوید و به لحاظ فنی وسواس‌های فیلم‌های دیگر او را در آن می‌بینیم، مثلاً فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای داشت. داستان درباره یک خوانندۀ مطرحیست که ازدواج کرده و یکی از کسانی که به او علاقه‌مند است با او آشنا می‌شود و این باعث می‌شود اتفاقاتی رخ دهد.

وی افزود: فیلمبرداری، نورپردازی غلو شده و پرطمطراق را در ابتدای فیلم شاهدیم که در حال و هوای فیلم است و فیلم هرچه جلوتر می‌رود این فیلمبرداری و نورپردازی پرطمطراق کدر می‌شود که بیانگر احوالات قهرمان فیلم است و این نکته جذابی بود. دو روایت در این اثر داریم که البته فیلم یک جاهایی از این نحوه روایت ضربه می‌خورد، ضمن اینکه انتخاب‌های درستی در مورد بازیگران داشتیم.

 

زیر 15 ساله‌ها «خشم و هیاهو» را نبینند

سپس هاشم‌زاده نیز در رابطه با «خشم و هیاهو» نظر خود را بیان کرد و گفت: یک درام جنایی با محوریت موضوعات اجتماعی را شاهدیم و بازی‌های قابل قبولی در فیلم وجود دارد اما نمی‌توان گفت تمام مخاطبان بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند، افراد زیر 15 سال نباید فیلم را ببینند چرا که موضوع ملتهبی در این اثر داریم.

 

زمان اکران «کفش‌هایم کو؟» در نوروز اصلاً مناسب نیست

صباغ درباره فیلم «کفش‌هایم کو؟» صحبت کرد و بیان داشت: این فیلم، متوسط، خوب و آبرومند است امّا زمان اکران آن اصلاً مناسب نیست و قربانی اصلی در فیلم‌های نوروزی همین فیلم می‌شود که فکر نمی‌کنم در این زمان بتواند مخاطب را به خاطر نوع داستان جذب کند.

هاشم‌زاده نیز در ادامه صحبت‌های او، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بازگشتی برای رضا کیانیان بود که اشکال بزرگی در نحوه انتخاب و بازی کردن مکرّر وی می‌دیدم اما در این اثر، نقشی دارد که دارای فراز و فرود دراماتیک است و می‌تواند روی آن کار کند. ضمن اینکه باید گفت این فیلم برای مخاطب بزرگسال است و نوجوان آن را نمی‌فهمد.

 

«بادیگارد» با ژانر متفاوتش مخاطب جذب ‌می‌کند

در ادامه برنامه، هاشم‌زاده به معرفی فیلم «بادیگارد» پرداخت و گفت: موضوع و کاراکترهای فیلم، دغدغه‌های حاتمی ‌کیا و نسبت فیلمساز با حال و هوای امروز ایران به لحاظ سیاسی و اجتماعی را مشخص می‌کند، این فیلم با ساختار خود و با ژانری که برای خود مشخص کرده می‌تواند به خوبی مخاطب را جذب کند.

صباغ نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: این فیلم می‌خواهد به مردم تلنگر بزند امّا مفهوم طلبکار بودن اَنگ است.

 

فیلم «ابد و یک‌روز» درباره بحران یک خانواده است و دیدن آن مفید خواهد بود

هاشم‌زاده توضیحاتی در معرفی فیلم «ابد و یک‌روز» ارائه داد و گفت: این فیلم در مورد بحران یک خانواده است که با طبقه اجتماعی خودش دست و پنجه نرم می‌کند که طبقه فقیر است و کاراکترهایی وجود دارند که این بحران را تشدید می‌کنند و بحث اعتیاد، ازدواج، ثروت و ... در فیلم به وجود می‌آید. دیدن فیلم مفید است و خیلی مهم است که مخاطب به تزکیه نفس برسد، فضاهای دگرگونی را تجربه کند و با آن اشک بریزد.

صبّاغ در رابطه با این اثر خاطرنشان کرد: این فیلم، فیلم اجراست، موقعیتی که فیلم دارد و بحرانی که یک خانواده گرفتار آن شده‌اند را با کارگردانی هوشمندانه و بازی‌های خوب شاهدیم که موجب اجرای خوبی از این موقعیت شده است و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند، اما در مورد فروش آن برای گیشه نمی‌دانم در آن حدّی که در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت باشد یا خیر.

سپس هاشم‌زاده درباره «پنجاه کیلو آلبالو» صحبت کرد و گفت: مانی حقیقی مؤلف هوشمندی هست که هم ساختار را خوب می‌شناسد، هم می‌تواند مضمون را خوب برساند و هم اینکه می‌تواند یک بازی راه بیندازد و اگر بخواهد یک طنز ساخته باشد، نوع گریم‌ و خلاصه داستان کوتاه آن مخاطبین را جذب می‌کند.

هنوز نمی‌دانیم چه فیلمی با چه ویژگی و روایتی در گروه هنر و تجربه قرار می‌گیرد

صبّاغ دیدگاه خود را درباره دو اثر «چهارشنبه» و «نیمرخ‌ها» بیان کرد و گفت: فکر می‌کنم مهمترین چالش این است که چه فیلمی با چه ویژگی و روایتی در گروه هنر و تجربه قرار می‌گیرد؟! فیلم «چهارشنبه» فیلم متوسطیست امّا متوجه نمی‌شوم چرا در هنر و تجربه قرار می‌گیرد، این فیلم می‌توانست یک اکران عادّی داشته باشد. «نیمرخ‌ها» را ندیده‌ام و نمی‌توانم در رابطه با آن نظری بدهم.

هاشم‌زاده در تکمیل صحبت‌های وی اضافه کرد: هیچکدام از دو فیلم «چهارشنبه» و «نیم‌رخ‌ها» برای نوجوانان و کودکان مناسب نیستند.

در بخش پایانی برنامه، هاشم‌زاده به پارامترهای جهانی موفقیت در دوره اکران اشاره داشت و گفت: یکی بحث ژانر هست که آن طرف، ژانرهای علمی – تخیلی، فانتزی، کمدی و اکشن بسیار می‌فروشند، دیگری بحث هنرمند یعنی بازیگر، کارگردان، مؤلف هست که هرکدام شاخصه‌های خاصی دارد، همچنین بحث موضوع است که موضوعات روز یا چالش‌برانگیز یا تاریخی مخاطب را جذب می‌کند، چهارم بحث دنباله‌سازی است، پارامتر بعدی تبلیغات هست که در تایم درست و با فاصله سه ماه از اکران صورت می‌گیرد و مخاطب جذب آن می‌شود، دیگری بحث تکنولوژی فیلم‌هاست که موجب جذب مخاطب می‌گردد، و بحث آخر شرایط سیاسی – اجتماعی – اقتصادیست که ممکن است یک فیلم تمام این پارامترها را داشته باشد امّا این شرایط زمینه‌ای به وجود بیاورد که فیلم فروش کند یا نکند.

مردم «بادیگارد»، «ابدا یک روز» و «خشم و هیاهو» را ببینند

صباغ پیشنهاد خود را برای دیدن فیلم‌های نوروزی به مردم بیان کرد و گفت: همه فیلم‌های نوروزی خوب هستند ولی «بادیگارد»، «ابدا یک روز» و «خشم و هیاهو» اولویت اصلی‌شان باشد و اگر وقت بیشتری داشتند فیلم «کفش‌هایم کو؟» را ببینند.

 

برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 از رادیو گفت و‌گو پخش می‌شود، برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه ‌کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.

 

انتهای پیام/ج

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 138 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:44

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان،کتاب نونی صفر مشتمل بر خاطرات سيد حسن شكري از ايام حضور در جبهه‌هاي جنگ ايران و عراق است.

 وي در اين خاطرات به چگونگي رزم در مناطق جنگي فاو، ام‌القصر، مهران، كانال پرورش ماهي و عمليات‌هاي والفجر 8 (سه‌راه نمك)، كربلاي 1 (سنگ‌شكن) و عمليات تكميلي كربلاي 5 (نوني صفر) پرداخته است. سيد حسن شكري، چهره‌اي است كه منوّرهاي زيادي او را ديده‌اند. اين جوان خوش قد و بالا از بچه‌هاي گردان حبيب‌بن‌مظاهر بوده است.

سيد حسن شكري نام كتابش را هم به نام يكي از همين عمليات‌ها نوني صفر گذاشته است. در كتاب به طور مفصل و جزبه‌جز به شرح سه عمليات پرداخته مي‌شود. ابتدا به عمليات والفجر 8 مي‌پردازد.

عمليات و الفجر 8 در ساعت دَه شب ٢٠ بهمن‌ماه 1364 با رمز مقدس «صديقه كبري» شروع مي‌شود. اين عمليات نود و نه روز به طول مي‌انجامد و در انتها به پيروزي ايراني‌ها منجر مي‌شود فاو به تصرف در مي‌آيد و بزرگ‌ترين ضربه را به عراق در طول 8 سال دفاع‌مقدس وارد مي‌كند. در ادامه، عمليات كربلاي 1 (سنگ‌شكن) را توضيح مي‌دهد. اين عمليات براي باز‌پس‌گيري مهران در تاريخ ٩ تير‌ماه ١٣٦٥ با رمز «‌‌اباالفضل العباس‌(ع)» آغاز مي‌شود. رشادت‌ها و دلاوري‌هاي رزمندگان اسلام در اين عمليات نيز نتيجه مي‌دهد و با دادن تعداد مجروح و شهيد مهران بازپس گرفته مي‌شود. قسمت پاياني كتاب به عمليات تكميلي كربلاي 5 (نوني صفر) پرداخته است. اين عمليات در ١٠ اسفند 1365 با رمز «يا فاطمه‌الزهرا(س)» براي تصرف كانال نوني صفر كه تاكنون چند گردان براي تصاحب آن متلاشي شده بودند، آغاز مي‌شود. شكري در اين عمليات از ناحيه دست مجروح مي‌شود و برادرش سيد محمد شكري هم شهيد مي‌شود. سيد حسن شكري در اين كتاب به تفصيل آمادگي‌هاي قبل از عمليات، رزم‌هاي شبانه، مراحل مختلف عمليات و مناطق عمليات را توضيح مي‌دهد. علاوه بر اين، ايشان مناجات‌هاي عاشقانه و بي‌قراري‌هايشان براي استقبال از مرگ، توسل‌ها و دعاهايشان، پرپرشدن هم‌رزمانش را هم به زيبايي توصيف كرده‌ است.

انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 150 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:44

آزاده صمدی: کار خوبی نکردید سال تولدم را گفتید!/مگر شهاب حسینی از مجری گری ستاره نشد؟/برای ستاره شدن نباید یکسری کارها را می کردم/خوشحالم که سریال مان بیننده های شبکه جم را کم کرد - قسمت اول گفتگوی نوروزی با آزاده صمدی | تی وی پلاس

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 103 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:44

اولین قسمت از «دورهمی» با اجرا و کارگردانی مهران مدیری در مقابل دوربین روی آنتن شبکه نسیم رفت. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 134 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:31

اولین قسمت از «دورهمی» با اجرا و کارگردانی مهران مدیری در مقابل دوربین روی آنتن شبکه نسیم رفت. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 156 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:31

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وضعیت اقتصادی در سال 94 وضعیت رو به سامانی نبود، سایه سنگین رکود در بازار به حدی بود که تمامی اقشار جامعه را تحت تأثیر خود قرار داد. وضعیت صنعت نشر کشور و بازار کتابفروشی‌ها نیز به تبع وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، از این قاعده مستثنی نبوده و از این رو می‌توان رکود را در بازار کتاب نیز احساس کرد.

در این شرایط علاوه بر نویسندگان که بعد از انتظار چاپ آثارشان، در انتظار استقبال از کتاب‌هایشان هستند، دیگر گروه‌های درگیر با صنعت نشر مانند موزعان و کتابفروشان نیز متضرر شده‌اند. خلیلی، از مسئولان نشر مؤسسه شهید کاظمی، در این‌باره می‌گوید: متأسفانه در سال 94 نیز همانند چند سال اخیر رکود در خرید کتاب در بازار نشر احساس می‌شد. رکود در جامعه ما یک واقعیت است، اما حقیقت دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: رکود تنها در بحث کتاب نیست، در همه حوزه‌ها این رکود دیده می‌شود. نکته‌ای که به نظرم می‌رسد که در حوزه کتاب با آن مواجه هستیم، رکودی است که به غیر از مسائل اقتصادی در این عرصه با آن مواجیهم و آن رکود در میان ناشران است. متأسفانه ناشران تلاش لازم را در جهت گذر از این وضعیت ندارند و منتظراند که یا ارشاد کاری انجام دهد یا مردم به سراغ کتاب بیایند.

خلیلی با اشاره به تجربه خود در سال 94 می‌افزاید: فروش انتشارات شهید کاظمی نسبت به سال 93 کمتر بود، اما به نظر می‌رسد که فروشی که در سال 94 انجام شد، کیفی‌تر و هدفمند بود. به این معنی که تلاش شد تا با صرف وقت و انرژی بیشتری، مخاطب به سمت کتاب بیاید و کتاب را انتخاب کند. در حال حاضر در کشور ما بیش از 12 هزار ناشر وجود دارد، اما همه آنها کتاب چاپ نمی‌کنند و با چاپ دو یا سه عنوان کتاب نام ناشر را بر خود گذاشته‌اند. هر چند این وضعیت خوبی نیست، اما برای ناشران فعالی که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند، خوب است و می‌‌توانند با تلاش، خود را به مخاطب معرفی کنند.

به گفته وی؛ دلایل متعددی می‌تواند در رکود ایجاد شده، تأثیر گذاشته باشد. بالا بودن قیمت کاغذ برای مخاطب، نبود چرخه تبلیغ و توزیع، نبود فرهنگسازی مناسب در این زمینه و ...، اما یکی از مهمترین علت‌ها رکودی است که در میان خود ناشران وجود دارد.

خلیلی یادآور شد: می‌توان با استفاده از کاغذ تولید داخل بخشی از هزینه‌های تمام شده کتاب را کاهش داد. این امر هم در مسیر خروج از رکود است و هم در مسیر اقتصاد مقاومتی که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 111 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:31

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی "عادت نمی کنیم" به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان یکی از آثاری بود که در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به نمایش در آمد که در ادامه نقدی بر این اثر سینمایی به قلم مهرزاد دانش را که در مجله فیلم منتشر شده می خوانید:

فیلم به لحاظ اجرا ساختاری شسته و رفته دارد اما نقطه ضعف اصلی اش فیلمنامه است فیلم صرفا در سه مقطع بروز بحران (جنجال زن در محل کار شوهرش)، تشدید بحران (مرگ دختر و شکایت پدرش) و گره گشایی (افشا شدن نقش سوء منصور) قرار است پویایی داشته باشد و در سایر مقاطع روندی خنثی و تکراری را طی می کند از آغاز تا فرجام ماجرا دائم با روند غرورلند های زن سکوت بی دلیل احمدرضا در مراوده اش با دختر دانشجو سرکوب زدن های منصور شک های خانم وکیل، اضطراب دختر بچه و رفتارهای نیش دار دانشگاهیان مواجه ایم هیچ مسیر پیش رونده ای که دلالت بر نقطه عطف بعدی متن داشته باشد در اثر وجود ندارد ابهام های بی دلیل هم در این فضا بیشتر دامن می زند مثلا معلوم نیست که چرا احمد رضا (محمدرضا فروتن) از گفتن این موضوع به همسرش خودداری می ورزد که دارد بدون آلایش به دانشجویش در نگارش کتاب ویافتن شغل و غیره کمک می کند؟ یا قضیه آن اتومبیل که دختر سوارش شد به کجا رسید؟ علاوه بر همه اینها پیش بینی اینکه مقصر کیست و مثلا قرار است در فرجام نسبت به کارش گره گشایی شود کار چندان دشواری نیست و از همان میانه ها با توجه با تاکید متن بر رفتار و گفتار ناصاف داماد خانواده نسبت به محیط کار و اعضای خانواده و همچنین نوع بازی بازیگر در وا نمایی نوعی لااوبالی گری عرفی معلوم است که قضیه حاملگی دختر دانشجو از کجا آب می خورد چنین ضعفی باعث می شود که پایان باز فیلم هم کمکی به اوضاع نکند و بیشتر به نوعی سرباز کردن تکلیف پایان بندی شباهت داشته باشد.
 
انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 129 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:20

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عماد خدابخش تهیه کننده «هفت سین مستند» ویژه برنامه تحویل سال شبکه مستند درباره آن توضیح داد: شبکه امسال ویژه برنامه سه ساعته ای را برای تحویل سال 95 در نظر گرفته که ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. این برنامه که در ساختاری مستند پیش بینی شده با اجرای الهام عادلی، شهریار عظیمی، وحید توکلی و نازنین پیرکاری و از ساعت 7 تا 10 صبح روز یکشنبه اول فروردین به روی آنتن می رود.

وی افزود: ما در این برنامه با دو زوج مستندساز جمال اسکویی و فاطمه حیدری و پژمان مظاهری پور و مریم حق پناه در فضایی صمیمی درباره کارهایشان صحبت کرده ایم و آنها درباره خانواده هایشان حرف زده اند. در این برنامه همچنین با همسر شهید علی محمدی از شهدای هسته ای گفتگو می کنیم.

تصاویری از وسایل بازمانده از شهید باغبانی
خدابخش یادآور شد: در «هفت سین مستند» پای صحبت های همسر مستند ساز شهید هادی باغبانی، نشسته ایم. ایشان مقابل دوربین ما کیف شامل وسایل بازمانده از شهید باغبانی در عراق را برای اولین بار می گشاید و از همسرش سخن می گوید.

تهیه کننده برنامه تحویل سال ادامه داد: در ویژه برنامه تحویل سال شبکه مستند، با چهره های شاخص سال 94 که در شبکه درباره آنها مستند ساخته شده نیز گفتگو می شود که از جمله آنها می توان به بهروز رضوی، جلال مقامی و محمود خسروی وفا اشاره کرد. رضوی و مقامی در یک آیتم حضور دارند و شخصیت اصلی مستند «روزگار بهروز» برای مخاطبان آواز بهاری می خواند. با خسروی وفا نیز در محل کار وی گفتگو کرده ایم و او در آستانه سفر به چین با ما حرف می زند.

به گفته وی پخش «نوروز تاجیکان» ساخته مهدی بمانی، مستند کوتاه نوروز در جبهه، مستند کوتاه «خانه تکانی» و مستند کوتاهی از حال و هوای حرم امام رضا (ع) و همچنین مجموعه «آن امسال» به کارگردانی حسن امامی در 3 قسمت 5 دقیقه ای در قالب برنامه تحویل سال روی آنتن می رود.

خدابخش در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از آیتم های برنامه نیز حضور مجریان برای خرید سفره هفت سین در بازار است. «هفت سین مستند» با دیگر برنامه های ویژه تحویل سال متفاوت است و ساختار کاملا مستند دارد و من به مخاطبان نوید یک برنامه خاص را می دهم.

«هفت سین مستند» یکشنبه اول فروردین ساعت 7 تا 10 صبح از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 465 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:20

آرامگاه عطار نیشابوری در میان باغی بزرگ و زیبا در جنوب شرقی نیشابور و در محوطه‌ای خارج از شهر قرار گرفته است. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 103 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:20

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد مهراد خواننده، آهنگساز و نوازنده‌ای بود که در 29 دی 1322 در تهران متولد شد. آنچه او را از دیگر هم‌دوره‌ای‌هایش متمایز می‌کند، خواندن ترانه‌های اجتماعی است که در موسیقی او متبلور شده است. این عنصر در مضامین تمامی ترانه‌های او به چشم می‌خورد.
از معروف‌ترین آهنگ‌های او می‌توان به «مرد تنها»، «جمعه»، «آیینه‌ها»، «خسته»، «اسیرشب»، «هفته خاکستری»، «کودکانه»، «سقف»، «برف» و «شب تیره» اشاره کرد. وی آهنگ‌هایی نیز به زبان‌های غیرفارسی دارد.
یکی از قطعات به یادماندنی وی «کودکانه» است که با مضمون ایام عید آماده شده است و معروف شده به آهنگ «بوی عیدی».
متن آهنگ بوی عیدی را در ادامه می‌خوانید. ضمن اینکه در پایان همین گزارش می‌توانید این آهنگ را دانلود کنید و در ایام عید به آن گوش دهید: 
بوی عیدی، بوی توپ
بوی کاغذ رنگی
بوی تند ماهی دودی، وسط سفره‌ نو
با اینا زمستونو سر می‌کنم
با اینا خستگیمو در می‌کنم
شادی شکستن قلک پول
وحشت کم شدن سکه‌ عیدی از شمردن زیاد
بوی اسکناس تا نخورده‌ لای کتاب
با اینا زمستونو سر می‌کنم
با اینا خستگیمو در می‌کنم
فکر قاشق زدن یه دختر چادر سیاه
شوق یک خیز بلند از روی بته‌های نور
برق کفش جفت‌ شده تو گنجه‌ها
با اینا زمستونو سر می‌کنم
با اینا خستگیمو در می‌کنم
انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 135 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:53

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فیلم‌های سینمایی روز سرنوشت، پاییزی که گذشت،مردان آفتاب، گمیجی،مزارشریف، آقای هلمز،پلوگا(فیل ماهی) از 29 اسفند تا 6 فروردین ساعت 16 از این شبکه پخش می شود.

فیلم های افشاگر، کلاهبرداران، سرقت بزرگ 1و2، روشنایی حقیقی، استرداد و پاییز نیز از 7 تا 13 فروردین 95 در ساعت ذکر شده تقدیم بینندگان شبکه یک خواهد شد.

اما خلاصه ای از فیلم های معرفی شده از این قرار است.

داستان روز سرنوشت به کارگردانی محمود ناظری از این قرار است: الهه صبوری در عسلویه مشغول به کار است. به خاطر تغییر وضعیت شغلی مجبور است که خانواده اش را برای ادامه زندگی به عسلویه بیاورد. پس از آمدن همسر و فرزندش اتفاقاتی می افتد که مسیر زندگی و کار او را با چالش مواجه میکند. او بین موقعیت های سختی قرار میگیرد که باید دست به انتخاب بزرگی بزند.

خلاصه فیلم سینمایی پاییزی که گذشت به کارگردانی سیامک کاشف آذر، داستان این فیلم درباره مردی است که پس از سالها به خانه پدری اش در یکی از شهرهای مرزی برمی گردد تا زمین زراعی پدرش را احیا کند، اما در اثر برخورد با مین عمل نکرده ای از دوران جنگ، مجروح و زمینگیر می شود. در این میان پسر نوجوان او که با اکراه همراهش بوده و مخالف مسیر زندگی پدرش می باشد، مجبور می شود تا راه او را ادامه بدهد.

فیلم سینمایی مردان آفتاب به کارگردانی داریوش غذبانی، از این قرار است: جمشید و محمد دو جوان  تک تیرنداز در جبهه غرب هستند که در پرورشگاه بزرگ شده اند اما هیبچ یک از رزمندگان از این موضوع خبر ندارد. جمشید و محمد که برای یک ماموریت به دل کوه رفته اند در دام عراقیها گیر می افتند. پیرمرد زنده دلی معروف به بابا آنها را از مخمصه نجات می دهد. یک تیرانداز عراقی که به آن منطقه آمده امان همه را می برد و فرمانده ها را عاصی می کند. جمشید، محمد و بابا برای از پا در آوردن تک تیرانداز عراقی به ماموریت اعزام می شوند در حالی که این دو جوان اعتقادی به توانایی های بابا برای این ماموریت ندارند.

کم کم شگرد های خاص بابا در تعقیب و شکار که یادگار دوران محیط بانی است نمایان می شود و در انتها محمد به دست تیر انداز عراقی شهید می شود.

داستان گمیجی به کارگردانی مجید اسماعیل پارسا، در ارومیه می گذرد،  پدر حسن بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه ناپدید شده و خانواده حسن قصد دارند اموال خودشان از جمله کشتی را بفروشند و به بوشهر نقل مکان کنند. حسن هنوز منتظر پدرش است وقصد دارد کشتی را تا زمان برگشت پدرش بازسازی کند.

خانواده ای که از جنوب به آن منطقه آمده اند فرزندی به نام ناجی دارند. ناجی در روند بازسازی کشتی به حسن کمک می کند.

فیلم سینمایی مزار شریف به کارگردانی عبدالحسین برزیده، ماجرای حمله طالبان به کنسولگری ایران است که طی آن 8 دیپلمات ایرانی  در تاریخ 17 مرداد 1377 در شهر مزار شریف کشته می شوند و یک نفر زنده می ماند.مدد شاهسون تنها بازمانده این حادثه است که جان سالم به در می برد و راهی سفری 15 کیلومتری با پای پیاده می‎شود.

خلاصه داستان فیلم سینمایی آقای هلمز  به کارگردانی بیل کاندان، آقای هلمز کارآگاه معروف جنایی در اواخر عمر به بیماری آلزایمر دچار می شود. او با یافتن مدارکی متوجه می شود که نتوانسته به یکی از مراجعین قدیمی خود کمک کند و درنتیجه با عث مرگ او شده است. این ماجرا او را بشدت متحول کرده و باعث می شود بیشتر به دیگران کمک نماید.

فیلم سینمایی پلوگا(فیل ماهی)، به کارگردانی مهدی جعفری نیز داستان ، پسر بچه ای است که  در شمال کشور قصد دارد به پدر صیادش که در اوضاع سخت وکساد صیادی به سر می برد کمک کند. او موفق به صید یک فیل ماهی می شود که نظر صیادان منطقه را جلب می کند.صیادان در رقابت با یکدیگر پیشنهاد خرید با قیمت بالایی به پسر بچه می دهند اما او در نهایت تصمیم می گیرد با درخواست سازمان محیط زیست همراه شود و فیل ماهی را به آنها تحویل دهد.

فیلم سینمایی افشاگر به کارگردانی وینسنت گارنگ، داستان دنی روبر یک خبرنگار است که  شروع به نگارش کتابی به نام افشا می کند. در این کتاب او از باند گسترده و پرنفوذ پولشویی در فرانسه و اروپا پرده برمی دارد. با انتشار کتابش بانکها و سیاستمداران زیادی از او شکایت کرده و کتابش را تهمت و افترای بی دلیل و مدرک می خوانند. او که کتابش را بر اساس شواهد شاهدان مخفی نوشته است در دادگاه محکوم شده و مجبور به پرداخت جریمه های سنگین نقدی می شود.

فیلم سینمایی کلاهبرداران به کارگردانی کیم هونگ سیون، نیز داستان جی هیوک سارقی است که در بازکردن گاوصندوق مهارت دارد. رییس چو که گاوصندقی را از گمرک دزدیده است از او می خواهد که گاوصندوق را باز کند. جی هیوک که در پی انتقام از اوست با همکاری پلیس نقشه ای حساب شده را پیاده کرده و رییس چو را به دام می اندازد.

فیلم سینمایی سرقت بزرگ 1و 2 به کارگردانی جولیان جارولد- جیمز استرانگ، درباره یک گروه سارق حرفه ای به قطاری حامل پولهای نقد در انگلیس دستبرد می زنند و 2 میلیون دلار را به سرقت می برند. پلیس پس از 3 سال تحقیق و تفحص عاقبت همه سارقان را می یابد.

روشنایی حقیقی به کارگردانی مجید سروینی، داستانی شیرین دارد و از این قرار است:  دو برادر به نامهای کمال و رحیم سال‌هاست که با هم اختلاف دارند، اما فرزندان آنها برای برگزاری یک مسابقه قرآنی، دوستی صمیمی با هم برقرار می‌کنند که همین دوستی باعث ماجراهای بین این دو برادر می‌شود.

فیلم سینمایی استرداد به کارگردانی علی غفاری،  به موضوع غرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان، امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می شود.

پاییز به کارگردانی مهدی بوستان پرور که به مناسبت روز طبیعت پخش می شود درباره، صمد جنگل بان وظیفه شناسی است که در زندگی شخصی خود دچار مشکلاتی می شود که او را با فراز و نشیبی همراه می کند اما او حاضر نیست وجدان خود را فدای احساسش کند.

انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 128 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:53

این کتاب توسط میترا فرزاد، مترجم و مدرس دانشگاه در پاریس، به زبان فرانسه ترجمه شده است. 

همچنین ترجمه فرانسوی کتاب «شما که غریبه نیستید» هوشنگ مرادی کرمانی به قلم این مترجم به زودی راهی بازار خواهد شد. 

انتشارات شمع و مه در همکاری با انتشارات ولوا به صورت مشترک به چاپ آثار ترجمه‌ای از زبان فارسی به زبان فرانسه می‌پردازد و «روزشمار یک عشق» جزو نخستین آثار ترجمه‌ای در این راستا است. 

این کتاب شامل مجموعه شعرهای افشین یداللهی و تصاویر سیاه‌قلم سمانه جلالی ترجمه و در نمایشگاه کتاب پاریس رونمایی شده است. 

کتاب یادشده پیش‌تر نیز به زبان‌ روسی ترجمه شده است. 

انتشارات شمع و مه در راستای فعالیت‌های فرهنگی خود معرفی و ترجمه آثار فارسی به زبان‌های غیرانگلیسی را نیز در دستور برنامه‌های کاری خود قرار داده است.

۵۸۵۸

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 113 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:53

رویداد24- در حالی که بزرگان موسیقی ایران همچون استاد شجریان در تلویزیون ممنوع التصویر است، بیست و سی در اقدامی تعجب و تامل برانگیز با امیر تتلو خواننده زیرزمینی مصاحبه کرد.

 تتلو خواننده زیر زمینی در مصاحبه با خبرنگار خبر 20:30 در مورد وضعیت خود توضیحاتی داد.

تتلو خواننده زیر زمینی در مصاحبه با خبرنگار خبر 20:30 گفت: ما این موزیک ویدیو را روی ناو دماوند ضبط کردیم و سعی کردم همونی که هستم باشم و همیشه و به امید یاری خداوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 113 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:49

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم و جان را به جهان پُر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در قرآن کریم یکی از مهمترین تکالیف حضرت رسول(ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند.

به همین منظور، فرازهایی از درس اخلاق آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی از مراجع تقلید را برای علاقه‌مندان بازنشر می‌کنیم:

 

«قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللهِ أَیُّ الْمُؤْمِنِینَ أَلیَسُ قَالَ أَکْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِکْراً وَ أَحْسَنُهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً»؛

اباذر می‌گوید از رسول خدا سؤال کردم زرنگ‌ترین مؤمنین کیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند: کسی که زیاد به یاد مرگ باشد.

چرا آماده مرگ بودن علامت زرنگی است؟ به خاطر آنکه یاد مرگ بودن بازدارنده بسیاری از کارها است. وقتی انسان در خلوت‌ها به فکر آخرت و قبر و مُردن می‌افتد حال عجیبی پیدا می‌کند و نفس لوامه با او سخن می‌گوید که نیمی از عمرت رفت مابقی هم می‌گذرد چه خواهی کرد؟ و چه جواب می‌دهی؟ این خیلی مؤثر است خلاصه اینکه یاد مرگ انسان را وادار به اطاعت و عبادت خداوند می‌کند.

خدا حاج انصاری واعظ را رحمت کند. ایشان می‌فرمود: آی قمی‌ها! چرا روی سنگ قبرها در قبرستان شیخان و قبرستان نو و جاهای دیگر می‌نویسید «آرامگاه ابدی»! خانه قبر، آرامگاه موقت است نه ابدی. بلکه دنیا آرامگاه موقت است. همه دنیا را باید یک روز حساب کرد.

«یا أَبَاذَرٍّ، إِذَا دَخَلَ النُّورُ الْقَلْبَ انْفَتَحَ الْقَلْبُ وَ اسْتَوْسَعَ»؛ هرگاه نور، داخل قلب انسان شود قلب انسان حالت انفتاح پیدا کرده و وسعت پیدا می‌کند و شرح صدر برایش به وجود می‌آید و خدا به آدم نورانیت می‌دهد که آثار و برکاتش را خودش می‌بیند.

اباذر می‌گوید: عرض کردم یا رسول‌الله، پدر و مادرم فدایت باد با چه نشانه‌ای بفهمیم دلمان نورانیت و وسعت پیدا کرده و چگونه بدانیم متعلق نور الهی شده است. حضرت در پاسخ فرمودند: اینکه توجه انسان به طرف دارالخلود باشد؛ یعنی در شب و روز همیشه یاد آخرت است که خدایا به چه صورتی خواهم رفت خانه من چگونه خواهد بود. دوم آنکه نسبت دنیای فانی حالت تجافی دارد. کنایه از اینکه باید آماده باشد که از این دنیا برود و در اینجا ماندنی نیست و دائم به فکر رفتن است و دیگر اینکه خود را آماده کرده و چنانچه سفارش و وصیتی دارد انجام دهد که بعدآً  پشیمان نشود که چرا فلان موضوع را وصیت نکردم.

حضرت رسول (ص)‌ در ادامه به ابوذر می‌فرمایند: ای اباذر! از خدا بترس و به مردم توجه مکن که آنها می‌پندارند تو از خدا ترسانی و به تو نیکی و اکرام می‌کنند و حال آنکه قلب تو از گناه سیاه است.

بعضی از انسان‌ها ظاهرشان غیر از باطنشان است؛‌ چه بسا مردم به ظاهر آنها نگاه می‌کنند و احترامشان می‌گذارند و آنها را بنده خوب می‌دانند و حال آنکه آنها فاسق و منافق هستند، به خدا اعتقاد ندارند و حرمت خدا را نگاه نمی‌دارند و اینکه برای حفظ خود و اینکه دنیایشان به هم نخورد و آبرویشان نرود خود را به شکل انسان‌های باتقوا و مؤمن جلوه می‌دهند و این کار بسیار خطرناک است.

در زمان امام رضا (ع) مردم به سراغ یکی از مقدس‌نمایان مدینه رفتند و او را برای امامت جماعت خود انتخاب کرده و به طوس آوردند او که بسیار ظاهرنما و مقدس‌مآب بود توجه مردم را به خود جلب کرد و مردم پشت سرش نماز می‌خواندند اما بالاخره پس از مدتی معلوم شد که او مسلمان نیست و یهودی است و تظاهر به اسلام و تقدس داشته است.

مردم به خدمت حضرت رضا (ع) عرض کردند: حالا تکلیف نمازهای ما چه می‌شود، ما فکر می‌کردیم او مسلمان است و پشت سرش نماز خواندیم حضرت رضا (ع) فرمود: نمازهایتان درست است.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: قلبتان را به نور ایمان منور کنید. نمی‌شود انسان معتقد به مرگ و قیامت و حساب و کتاب باشد اما عمل او شهادت به گفتار او ندهد؛ باطن و ظاهر باید یکی باشد و عمل و گفتار انسان نیز باید یکی باشد و شاعر در این خصوص می‌گوید.

مر مرا باور نمی‌آید ز روی اعتقاد/ حق زهرا بردن و جای پیامبر زیستن

انتهای پیام/ک

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 128 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:49

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، «خشم و هیاهو» ساخته جدید هومن سیدی پس از فیلمهای «آفریقا»، «سیزده» و «اعترافات ذهن خطرناک من» در مقام کارگردان است.
 
 
بازیگران:
 
طناز طباطبايی، نويد محمدزاده، سعيد چنگيزيان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد عمرانی
 
خلاصه داستان:
 
زندگی به من آموخت که هيچ چيز از هيچ کس بعيد نيست! (گفته می شود داستان این فیلم شبیه به ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی فوتبالیست مشهور ایران است)
 
 
سایر عوامل:
 
تهیه کننده: سعید سعدی/ نویسنده: هومن سیدی/ مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر/ تدوین: هومن سیدی، مهدی سعدی/ موسیقی: کارن همایونفر/ مدیر تولید: کامران حجازی/ طراح گریم: بابک اسکندری/ طراح صحنه: محسن نصراللهی/ طراح لباس: رعنا امینی/ صدابردار: حسین بشاش/ دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: زینب نصراللهی/ عکاس: محمد بدرلو
 
 
هومن سیدی با ساخت سه فیلم اولش خیلی زود توانست سلیقه خود را در سینما پیدا کند و در راه تکامل سینمای دلخواهش خودش قدم بردارد. هر سه فیلم قبلی او یعنی «آفریقا»، «سیزده» و «اعترافات ذهن خطرناک من» مخالفان و مدافعان خاص خود را داشتند.

فیلم بسیار شبیه به پرونده ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی است. در ابتدا قرار بود شخصیت اصلی این فیلم با بازی نوید محمدزاده یک فوتبالیست و یا یک بازیگر باشد اما پروانه ساخت فیلم با هیچیک از این دو حالت صادر نشد و بالاجبار هومن سیدی شخصیت اول قصه اش را در قامت یک خواننده قرار داد.

سعید سعدی تهیه کننده این اثر سینمایی در همین راستا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان: با توجه به اینکه در یک دوران گذر از سینما هستیم و سینمای ما رو به پیری است نیاز بود که یک پوست اندازی در سینما انجام شود من معتقدم باید به جوانان فرصت داد تا بتوان از خلاقیت های آنان استفاده کرد.
 
وی افزود: آنها باید جایگزین نیروهای با تجربه و متعهد قبلی شوند تا بتوانند چرخه صنعت سینما را به حرکت در آورند تا این چرخه ناقص و معیوب نماند.
 
سعدی عنوان کرد: هر فیلمی با یک نگاهی ساخته می شود و باید دید نگاه مستتر در آن فیلم چیست خشم و هیاهو هرچند فیلم تلخی است اما تلنگری به جامعه و رفتارها و کردارهای افراد داشته و به آنها می گوید که مراقب باشند تا در منجلاب گرفتاری های روزمره که باعث از بین رفتن بنیان خانواده می شوند، نیفتند.
 
این تهیه کننده ادامه داد: خشم و هیاهو در رابطه با زندگی شهلا جاهد نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد بلکه موضوع این فیلم در رابطه با افراد مختلف جامعه است که دچار این مشکل شده اند و نمی توان آنها را انکار کرد اما به طور کلی نوع روایت این فیلم با نوع روایت زندگی شهلا جاهد متفاوت است.
 
وی با اشاره به محتوای فیلم های در نظر گرفته شده برای اکران نوروزی خاطرنشان کرد: همه فیلم های در نظر گرفته شده برای اکران نوروزی نباید محتوای شادی داشته باشند بلکه این تنوع در موضوعات است که باعث جذب مخاطب می شود با توجه به اینکه «خشم و هیاهو» از قصه ای برخوردار است که مخاطب عام قادر به برقراری ارتباط با آن است، می تواند در اکران نوروزی هم  از استقبال خوبی برخوردار شود.

انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:49

بخش خبری ۲۰:۳۰ طی گزارشی درباره اتفاقات موسیقایی سالی که گذشت، امیر تتلو را نشان داد. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 475 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:47

منصور لشگری قوچانی بیان کرد تهیه کننده فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی عنوان کرد این اثر سینمایی به جشنواره جهانی فجر نمی رسد.

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی گفت: هر چند قرار بود این پروژه سینمایی برای شرکت در جشنواره جهانی فجر آماده شود اما با توجه به تغییر در برنامه ریزی ساخت «قاتل اهلی» این حضور امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با تاخیر در زمان فیلمبرداری فکر می کنم این پروژه را اواخر فروردین ماه جلوی دوربین ببریم. این در حالی است که سی و چهارمین جشنواره جهانی فجر، نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۵ آغاز به کار می کند.

لشگری قوچانی در پاسخ به این پرسش که بعد از ساخت «قاتل اهلی» برنامه ای برای اکران آن در نظر دارند یا خیر، بیان کرد: هنوز برنامه دقیقی برای نمایش این فیلم نداریم اما این امکان وجود دارد که اولین نمایش آن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر باشد.

پیش از این، لشگری قوچانی اعلام کرده بود که جدیدترین اثر سینمایی مسعود کیمیایی اواسط فروردین ماه جلوی دوربین می رود اما ساخت «قاتل اهلی» به تاخیر افتاد. به تازگی و با اعلام نتایج رای گیری مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، کیمیایی تغییری را در فیلمنامه ایجاد کرده و این اثر را به روز کرده است.

«قاتل اهلی»، قصه جوانی است که تمام راه های پولدار شدن را می رود اما در آخر می فهمد که برای پولدار شدن، نبوغی بیش از انیشتین باید داشته باشد.

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 125 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:47

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان ، عصر روز پنجشنبه دهم اردیبهشت 1394و همزمان با دهمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمان، تقریظ ایشان بر کتاب «آن بیست و سه نفر» رونمایی شد.
 
این مراسم در حسینیه‌ ثارالله شهر کرمان برگزار شد و افرادی همچون سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، عزت‌الله ضرغامی نماینده مقام معظم رهبری در شورای مجازی، سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا، محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران، علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، پور‌ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از نویسندگان و جهادگران عرصه ادبیات جهاد و مقاومت و جمعی از پیشکسوتان عرصه‌ ایثار و شهادت حضور داشتند.
 
رهبر معظم انقلاب درباره کتاب «آن بیست‌ و‌ سه نفر» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت 23 نوجوانان ایرانی اسیر شده در عملیات آزادسازی خرمشهر، چنین نوشته‌اند:
 
«در روزهای پایانی 93 و آغازین 94 با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائی‌ها، پرداخته‌ی سرپنجه‌ی معجزه‌گر اوست درود میفرستم و جبهه‌ی سپاس بر خاک میسایم.
 
یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ی این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم. 94/1/5»
 
کتاب آن بیست و سه نفر اما به‌جز روایت ماجرای اسارت نوجوانان کرمانی، پرده از فراتر بودن جنگ به آنچه در جبهه‌ها اتفاق می‌افتد نیز برمی‌دارد. یوسف‌زاده وقتی از مهر مادرش می‌نویسد که دل کندن از کوچکترین فرزند برایش دشوار است، وقتی از مادر «اکبر دانشی» می‌نویسد که به واسطه‌ برادرش به او پیغام داده که بعد از مرگ پدر، تو تنها نان‌آور خانه‌ای و دلخوشی خانواده‌ شش نفره به توست و ما را به که می‌سپاری و ده‌ها اتفاق دیگر از این دست، آن‌ها را به‌خوبی به تصویر ‌کشیده و مخاطب، خیلی خوب می‌فهمد که جنگ صرفا «خط مقدم» نیست و تا عمق شهرها و روستاها نیز امتداد پیدا می‌کند.

داستان آن بیست و سه نفر با روایت حال و هوای مردم عراق که برای اسرای ایرانی در حرم حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام آرزوی سلامتی دارند و مردم تهران که در مهدیه و بعد از دعای کمیل برای آزادی اسرا دعا می‌کنند، دلها و عواطف انسان‌ها و خانواده‌ها را نیز در کنار ماجرای جبهه‌ها به تصویر کشیده است. در بخشی از کتاب میخوانیم:

«شب جمعه بود. صالح تا نیمه‌شب زیر پتو ماند و به اخبار و برنامه‌های رادیوی ایران گوش داد. حیاط زندان خلوت شده بود. به‌جز نگهبان ورودی همه خواب بودند. از زندان کناری هم هیچ صدایی نمی‌آمد. ما همچنان بیدار مانده بودیم که صالح از زیر پتو بیرون بیاید و بگوید از رادیو چه شنیده است. سرانجام صالح گوشه‌ پتو را بالا زد. وقتی مطمئن شد نگهبان‌های عراقی خوابند، از ما خواست بی‌سروصدا فقط کمی به او نزدیک بشویم. شدیم. صالح، صدای رادیو را اندکی بیشتر کرد. می‌خواست ما هم بشنویم آنچه خودش داشت می‌شنید. صدای حزینی از رادیو شنیده می‌شد. پخش مستقیم دعای کمیل بود از مهدیه‌ی تهران. دعاخوان که رسیده بود به آخرین فراز دعای کمیل، شروع کرد به دعا کردن تا رسید به اینجا که «خدایا به‌حق زندانی بغداد، امام موسی کاظم، الساعه وسیله‌ استخلاص همه‌ زندانیان اسلام را، مخصوصا آن عزیزانی که در زندان‌های بغدادند فراهم بفرما!» مردم در مهدیه‌ تهران آمین گفتند و در زندان بغداد اشک در چشمان ما حلقه زد...»

یکی از اتفاقات منحصربه‌فرد در ماجرای «آن بیست و سه نفر» ماجرای دیدار با صدام و سوءاستفاده‌ تبلیغاتی از آن‌هاست. صدام با دیدن فیلم نوجوانان ایرانی اسیرشده، تصمیم می‌گیرد تا شکستی را که در صحنه‌ی نبرد در حال شکل‌گیری برای ارتش اوست، با یک ضربه‌ تبلیغاتی به جبهه‌ مقابل جبران کند و اینگونه وانمود کند که جمهوری اسلامی کودکان را به زور به میدان جنگ می‌آورد. به همین منظور دیداری را با آنان تدارک می‌بیند:

«با تندی از ما خواستند بلند شویم و بایستیم. ایستادیم، بی آنکه بدانیم برای چه می‌ایستیم. از پشت سر صدای پا کوبیدن نظامیان بلند شد و عکاس‌ها به‌سمت صداها هجوم بردند. از فاصله‌ دور دیدیم مردی با لباس نظامی، دست دخترکی سفیدپوش را گرفته و دارد به‌سمت ما می‌آید... مرد به ما نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. حالا او را کاملا می‌دیدیم که لبخند می‌زد و به‌سمت صندلی شاهانه می‌رفت. او صدام حسین بود؛ رئیس جمهور عراق. دنیا انگار روی سرمان خراب شد. ما در قصر صدام بودیم. مردی که شهرهایمان را موشک‌باران و به خاکمان تجاوز کرده بود. او جوانان وطنمان را کشته بود و در آن لحظه چشم در چشم ما در فاصله‌ چندمتری‌مان داشت لبخند می‌زد و ما هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم؛ جز اینکه مثل همیشه گره در ابروان بیندازیم، که یعنی ما از حضور در کاخ رئیس جمهور عراق شادمان نیستیم.»

اما بی‌شک یکی از نقاط قوت این کتاب، قلم روان و ساده و در عین حال جذاب و توصیف‌گر نویسنده است. یوسف‌زاده به‌خوبی و باحوصله حالات انسانی و فضای وقوع رویدادها را ترسیم کرده و مخاطب را با خود به زندان‌های مخوف عراق ‌برده است. علاوه بر این ارجاع‌های به گذشته (فلاش‌بک) که نویسنده از دوران اسارت به دوران زندگی در روستای خود زده، به ترسیم فضای بهتر حالات روحی اسرا برای خواننده‌ی کتاب کمک کرده است.

کتاب «آن بیست و سه نفر» در چهار فصل اصلی تنظیم شده است و در هر یک، رویدادهای یکی از فصل‌های سال 61 شمسی در دوران اسارت تشریح شده اند. تنظیم مناسب کتاب، علاوه بر قلم شیوای نویسنده، به مطالعه‌ آسان و روان کتاب کمک می‌کند.

انتهای پیام/

گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 108 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:47

جناب خان در اجرای شب دوم «خندوانه» از گریه‌هایش پای قصه‌های امیرعلی گفت. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 131 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 12:31

محمود آموزگار در یادداشتی تاکید کرد با بررسی و تدبیر می‌توان از بی‌اثر شدن طرح‌های مفید ترویج کتابخوانی جلوگیری کرد. گزیده فرهنگ و هنر...
ما را در سایت گزیده فرهنگ و هنر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار farhangohonar بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 12:31